Taller de llegendes i rondalles típiques de Felanitx.
Aquest taller és per conèixer llegendes i rondalles típiques del poble, amb imatges de cada rondalla.
Aquest taller és per conèixer llegendes i rondalles típiques del poble, amb imatges de cada rondalla.
SA PEDRA D'ES PERDONS
Al santuari es puja per una empinada carretera que arriba amb moltes corbes
fins al cim de la muntanya. I és en aquesta carretera, una mica abans de
començar la pendent, on tots els que fan el camí a peu, es detenen al costat d'un estret congost i llancen diverses pedres contra una
altra major situada en el fons, i a la qual coneixen amb el nom de "Sa pedra d'es perdons". És una curiosa forma de
guanyar indulgències que arranca de la llunyana concessió, feta per un
bisbe, otorgant quaranta dies de perdó per cada pedra que es llancés al
fons d'aquell vall. Així estimulava de pas, als pelegrins, a
col·laborar, emplenant sots, en la construcció d'un nou camí més còmode i
transitable:
"Anant a San Salvadó
he-i trobareu una roca:
qui la fer o qui la toca
guanya cent anys de perdó."
Una
anotació de data 4 de Març de 1617 efectuada en el llibre de sufragis
de la parròquia i titulada "Dominique infraoctava Asuncionis" o "Diumenge dels perdons", explica la llegenda de la famosa pedra i
aclareix seguidament que, com el camí fa anys que es va acabar, es va
esgotar també el contingent de les indulgències. No obstant això àdhuc
avui els que s'atreveixen amb la caminada i coneixen la història,
segueixen llançant pedres a "Sa pedra d'es perdons". És una bona
manera de conservar-la, a la llegenda naturalment.
ES MACOLÍ D'ES GEGANT
I parlant de pedres, a poca distància de la dels perdons i en el mateix
costat del camí, seguint sempre la pujada, és visible un monòlit
prismàtic, una enorme pedrota d'origen segurament prehistòric, que té
també el seu nom propi i la presència està plenament
explicada per la fantasia.
Expliquen que un gegant -qualsevol dels formidables gegants que apareixen profusament en els contes i rondalles del folklore mallorquí- caminava donant el seu quotidià passeig, quan va sentir molèsties a l'interior d'una de les seves sabates. Es va asseure en el cim de la muntanya i es va descalçar la seva immensa bota de la qual va caure la singular pedra, quedant clavada a la faldilla de la muntanya.
Des de llavors, la pedra és per a tots és "Macolí d'és gegant" i allà segueix, on la deixarà el gegant, per si algú s'atreveix a dubtar-ho.
EL CRUCIFIX DE BERITO O LA PASIÓ DE LA IMATGE
Expliquen que un gegant -qualsevol dels formidables gegants que apareixen profusament en els contes i rondalles del folklore mallorquí- caminava donant el seu quotidià passeig, quan va sentir molèsties a l'interior d'una de les seves sabates. Es va asseure en el cim de la muntanya i es va descalçar la seva immensa bota de la qual va caure la singular pedra, quedant clavada a la faldilla de la muntanya.
Des de llavors, la pedra és per a tots és "Macolí d'és gegant" i allà segueix, on la deixarà el gegant, per si algú s'atreveix a dubtar-ho.
EL CRUCIFIX DE BERITO O LA PASIÓ DE LA IMATGE
No és aquesta pròpiament una llegenda mallorquina, sinó la història d'una
singular devoció, - antiquíssima en les pràctiques cristianes - que
conmemorava, el 9 de Novembre, la festa de la Passió de la Imatge amb la
mateixa solemnitat que els dies de Nadal i Pasqua. Gens queda
actualment d'aquesta manifestació devota que va començar a decaure a
Mallorca a rel de l'adopció del Missal Romano. Gens queda, excepte un
bell retaule en pedra arenisca, notable obra del segle XIV-XV, que
conserva a San Salvador de Felanitx i que, en sis de les seves vuit
vinyetes, polidament tallades, explica en imatges les següent història:
Vivia a la ciutat de Berito (Beirut) un piadós cristià, devot d'un
crucifix que guardava en una de les habitacions. La casa va passar, anys
després, a ser propietat d'un jueu que un bon dia, va descobrir en la
golfa la gran imatge de Crist. Conegut el fet pels sacerdots jueus, van
confiscar el crucifix i ho van traslladar a la sinagoga, disposats a
fer-li objecte d'una cruel venjança.
Encesos per l'odi, els curiosos personatges van reconstruir amb la
imatge les mateixes vexacions i tortures dels seus avantpassats i
acabant la seva grotesca paròdia amb un cop de llança en costat de la
figura, de la ferida de la qual va començar a rajar abundant sang. Incrèduls encara davant el prodigi i desitjosos de portar la bufonada
fins a les seves últimes conseqüències, van reunir a quantiosos malalts,
paralítics, tolits i cecs que sanaven miraculosament en ser untats
amb aquella sang, davant els atònits ulls de la jueria.
La capacitat de sorpresa d'aquells prohoms de la sinagoga, va quedar més
que satisfeta amb aquelles manifestacions i van córrer a prostrar-se
davant el bisbe de la ciutat, manifestant públicament el seu penediment,
i sol·licitant ser admesos en la fe que ells mateixos havien provocat.
La llegenda s'encarrega també de revelar la raó de la devota pràctica i,
lluny de conformar-se amb arguments purament doctrinals que
justificaven sobradament la seva difusió, segueix explicant que, en
ser presa Beirut pels mahometans, es van donar pressa a tirar al mar
el miraculós crucifix. Aquest es va allunyar surant sobre les ones i, va
arribar a les costes espanyoles, enfilan contra corrent el curs de
l'Ebre i del Segre, i va ser recollit a Balaguer, on se li venera devotament. València reivindica també pel seu Crist de San Salvador la
sorprenent història, afirmant que va ser el Turia en riu escollit per
la imatge.
Encara que el Crist, en el seu periple marítim, va haver de passar prop
d'ella, Mallorca no té, en aquesta ocasió, tantes pretensions. Es conforma
amb haver rebut la llegenda, haver-la fet objecte de la seva devoció i
conservar fins avui la història d'aquest passatge fantàstic-religiós, en
el bell retaule que qualque escultor del país llaurés entre els segles
XIV i XV i que conserva el santuari de San Salvador a Felanitx com una
de les seves més precioses joies.
LA FUENTE DE SANTA MARGARITA
Té també el seu protagonisme llegendari l'aparició de la font pública de
Felanitx que va caminar tantísima lligada a la història de la vila.
Encara
que les primeres notícies daten de 1310, el seu origen és incert. Va
haver de ser excavada, doncs la deu no aflora a la superfície del sòl i,
mancant document que donin fé del seu descobriment, una antiquíssima
llegenda s'encarrega de fer-ho.
Era el vint de Juliol d'un estiu
particularment sec quan un important personatge, arribat de vista a la
llavors petit llogaret de Felanitx, va deixar el seu cavall lligat a uns
matolls, enfront del lloc d'avui ocupa la parròquia. La calor i la set
van impulsar a l'animal a furgar amb les seves potes, endevinant
instintivament la presència d'alguna vena d'aigua.
En tornar el
cavaller a la recerca de la seva montura, l'aigua fresca i neta aflorava per tot entre la general gaubança dels veïns que van atribuir al
sant patró del dia -Santa Margarida- la miraculosa troballa i la van
instituir, des de llavors, en perpètua patrona de la vila.
Des
d'aquell dia fins avui la font de Santa Margalida ha sofert diverses
reformes, aprofundits sempre a la recerca de l'aigua que amenaçava amb
extingir-se però que sempre, mes o menys abundosa, no ha deixat de rajar
a partir de l'inconcret i llunyà any del seu descobriment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada